τα άρθρα μας

Παγκόσμια Ημέρα Ελληνικής Γλώσσας

«Η Ελληνική Γλώσσα διαθέτει μέγα πλούτο λεξιλογίου δομημένο σε αλλεπάλληλα στρώματα, με το παλαιότερο αναγόμενο στην ελλαδική προϊστορία, και το νεότερο στο ευρωπαϊκό παρόν της χώρας. Και, το σημαντικότερο, στρώματα τόσο λειτουργικά αλληλοδιαπλεκόμενα, ώστε στην ίδια σελίδα ενός σημερινού νεοελληνικού κειμένου, πλάι σε λέξεις σαν το μέλι, τον τρίποδα και τον βασιλέα (που πρωτοαπαντούν στη μυκηναϊκή εποχή), να συναντάς σαν κάτι απολύτως φυσικό άλλες, σαν τον πύραυλο, τον δορυφόρο και την κβαντομηχανική, που ανήκουν στην ελληνική της εποχής των ταξιδιών στο διάστημα», αναφέρει ο πρόεδρος του ΚΕΓ στο μήνυμά του και συνεχίζει:

«Η περιεκτικότητα αυτή επικυρώθηκε με τη λύση που δόθηκε νομοθετικά το 1974 στο χρονίζον γλωσσικό πρόβλημα του ελληνικού κράτους που προέκυψε από το 1821 ∙ με την ωρίμανση των ιστορικών και κοινωνικών συνθηκών, για έναν ιστορικό συμβιβασμό. Συμβιβασμό που επετεύχθη μετά από τους θυελλώδεις γλωσσικούς αγώνες μεταξύ δημοτικιστών και καθαρευουσιάνων (πυροδοτημένους από την ακραία επιλογή των αρχαϊστών λογίων του 19ου αιώνα να χτίσουν την επίσημη γλώσσα πάνω στον αποκλειστικό και ασυμβίβαστο αρχαϊσμό) ∙ αλλά κυρίως μετά από διακόσια χρόνια εντατικής καλλιέργειας της γλώσσας μας, σε όλες τις παραλλαγές της, από όλη την κοινωνία και σε όλους τους τομείς του επιστητού. Τη θέση ότι η σημερινή ελληνική είναι πλουσιότερη απ’ όσο υπήρξε η γλώσσα αυτή σε οποιαδήποτε άλλη φάση της μακράς της διαχρονίας -συμπεριλαμβανομένης και της αρχαίας– την έχει τεκμηριώσει με τον αυθεντικότερο τρόπο το περιεκτικότατο “Αρχείο Δ. Γεωργακά της Νέας Ελληνικής των ετών 1800-2000” που, ψηφιοποιημένο τώρα, βρίσκεται στο “Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας” του Υπουργείου Παιδείας, που εδρεύει στην Καλαμαριά».

Oδηγίες του υπουργείου Υγείας προς τα σχολεία για την έξαρση της γρίπης

 Κλινική συμπτωματολογία της γρίπης

Η κλινική συμπτωματολογία της γρίπης περιλαμβάνει:

 Πυρετό (μεγαλύτερο ή ίσο με 38ο C) και ένα από τα παρακάτω συμπτώματα:

 Βήχα  Πονόλαιμο  Μυαλγίες  Συνάχι  Πονοκέφαλο  Ρίγος  Αίσθημα κόπωσης  Διάρροια και εμέτους

Τονίζεται ότι τα παιδιά, οι εκπαιδευτικοί και οι εργαζόμενοι των σχολείων που παρουσιάζουν γριπώδη συνδρομή, όπως περιγράφεται παραπάνω, πρέπει να παραμένουν στο σπίτι για όσες μέρες διαρκεί ο πυρετός και επιπλέον ακόμα ένα 24ωρο μετά την υποχώρησή του, χωρίς τη χρήση αντιπυρετικών. Οι εκπαιδευτικοί οφείλουν να συμβουλεύουν τους γονείς και τα άτομα που ασχολούνται με τη φύλαξη παιδιών στο σπίτι να ελέγχουν καθημερινά τα παιδιά για την εμφάνιση συμπτωμάτων γρίπης, όπως αυτά περιγράφονται παραπάνω πριν τα στείλουν στο σχολείο και εάν εμφανίζουν συμπτώματα να μην τα στέλνουν.

Εορτασμός των τριών Ιεραρχών

Εφόσον οι συνθήκες το επιτρέπουν εκκλησιασμός. Κατά τα λοιπά θα τηρηθεί το Ωρολόγιο Πρόγραμμα των μαθημάτων της ημέρας.

Την 30η Ιανουαρίου, ημέρα εορτασμού των Τριών Ιεραρχών, στις σχολικές μονάδες (δημόσιες και ιδιωτικές) Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης πραγματοποιούνται εορταστικές εκδηλώσεις για την προσφορά των Τριών Ιεραρχών στα Γράμματα και κατά την κρίση του Συλλόγου Διδασκόντων/ουσών και εφόσον οι συνθήκες το επιτρέπουν εκκλησιασμός.

Κατά τα λοιπά θα τηρηθεί το Ωρολόγιο Πρόγραμμα των μαθημάτων της ημέρας.

Τα παραπάνω προβλέπει η 2η εγκύκλιος του υπουργείου Παιδείας για τον εορτασμό των Τριών Ιεραρχών στα σχολεία, την  οποία υπέγραψε η υφυπουργός Σοφία Ζαχαράκη.

Γυάλινα Γιάννενα

ένα ποίημα του Μιχάλη Γκανά

Μια τέτοια νύχτα, πριν από χρόνια,

κάποιος περπάτησε μόνος, δεν ξέρω πόσα

λασπωμένα χιλιόμετρα.

Νύχτα και συννεφιά χωρίς άστρα.

Ξημερώματα μπήκε στα Γιάννενα.


Στο πρώτο χάνι έφαγε, και κοιμήθηκε

τρία μερόνυχτα. Ξύπνησε απ’ το χιόνι

που έπεφτε μαλακά, στάθηκε στο παράθυρο

κι άκουγε τα κλαρίνα.

Πότε θαμπά και πότε δίπλα του,

όπως τα ‘φερνε ο άνεμος.

Κι άκουσε μετά τη φωνή

πεντακάθαρη, από κάπου κοντά,

σαν αλύχτημα και σαν να την έσφαζαν

τη γυναίκα κι ούτε καβγάς ούτε

τίποτε άλλο, χιόνιζε όλη νύχτα στα Γιάννενα.

Ξημερώματα πλήρωσε τι χρωστούσε

και γύρισε στο χωριό του.


Στα πενήντα του θα ‘τανε

με γκρίζα μαλλιά και τρεις θυγατέρες

ανύπαντρες, χήρος τέσσερα χρόνια,

με τη μαύρη κάπα στις πλάτες,

και τι χιόνι σήκωσαν τούτες οι πλάτες

κανένας δεν το ‘μαθε.

Ζωσιμαία Δημόσια Κεντρική Ιστορική Βιβλιοθήκη Ιωαννίνων

Ενα άρθρο για την ιστορική βιβλιοθήκη της πόλης μας. Σύντομο Ιστορικό

Η ίδρυση της Βιβλιοθήκης μετρά περισσότερα από 190 χρόνια. Το 1828, με την ίδρυση της Ζωσιμαίας Σχολής, από τους αδερφούς Ζωσιμάδες, ιδρύεται, παράλληλα, και Βιβλιοθήκη εντός της Σχολής. Η Βιβλιοθήκη αυτή αποσπάστηκε το 1938 από τη Ζωσιμαία Σχολή και συνενώθηκε με τη Βιβλιοθήκη της Ορθοδόξου Ελληνικής Κοινότητος. Με τον Αναγκαστικό Νόμο 1161/1938  μετατράπηκε σε ανεξάρτητη Βιβλιοθήκη υπό την επωνυμία «Ζωσιμαία Εν Ηπείρω Βιβλιοθήκη». Το 1940, με την  έναρξη του Β’ Παγκοσμίου πολέμου,  ανέστειλε της λειτουργίας της και επαναλειτούργησε το 1959. Το 1987 με  Υπουργική Aπόφαση εντάχθηκε στις διατάξεις του Ν. 1362/49 ως «Ζωσιμαία Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Ιωαννίνων» και μεταστεγάστηκε στο κτήριο στο οποίο λειτουργεί έως και σήμερα. Από το 2004, με Διαπιστωτική Πράξη του Υπουργείου,  προστέθηκε στην επωνυμία της και ο χαρακτηρισμός «Ιστορική».

Τα στοιχεία ενός άρθρου:

  • Πληροφορία
  • Ενημέρωση
  • Εκπαίδευση

Παιδικό Τμήμα

Το Παιδικό Τμήμα της Βιβλιοθήκης ιδρύθηκε και λειτούργησε για πρώτη φορά το 1987, στο κτήριο που στεγάζεται τώρα η Ζωσιμαία Βιβλιοθήκη. Είναι κατάλληλα διαμορφωμένο για τις ανάγκες των παιδιών και τα τεκμήρια της συλλογής ακολουθούν τις οδηγίες που εμπεριέχονται στην Πολιτική διαχείρισης των Συλλογών.
Η λειτουργία του παιδικού τμήματος αποτελεί καίριο στόχο της Βιβλιοθήκης καθώς αποτελεί τον βασικό μοχλό διαμόρφωσης μελλοντικών αναγνωστών.